Salgsbetingelser

Partene

Selger: Elysian AS

Kontaktadresse: Odins vei 21, 1463 Fjellhamar

E-post: kontakt@veloura.no

Organisasjonsnummer: 932 148 781

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

Bestilling

Når kjøper har fullført bestillingen sendes ordrebekreftelse til kjøpers e-postadresse. I bekreftelsen finner kjøper informasjon om produkt(er), pris, betalingsmetode og leveringsadresse.

Hvis det er noen feil i ordrebekreftelsen, skal kjøper ta kontakt med selger.

Levering

Selgers standard leveransetid er 1-3 virkedager. I tilfelle produkter har stor etterspørsel, kan lengre leveringstid forekomme. Fraktpris og gjeldende leveringstid er opplyst om i utsjekk under "Fraktmetode" og på ordrebekreftelse.

Kunden står selv ansvarlig for å hente varen ved eventuelt postkontor, og dersom varen ikke blir hentet innen fristen vil det påløpe returgebyr tilsvarende våre kostnader knyttet til returhåndtering. Per. 1. juli 2024 er denne returkostnaden satt til 114,- per ordre og summen trekkes fra refusjonssummen din. Det er videre kundens ansvar å etterlyse varen dersom den ikke er mottatt innen forventet leveringstid.

Kunden er også ansvarlig for å oppgi korrekt leveringsadresse - og står ansvarlig for å betale returfrakt dersom varen kommer i retur til oss grunnet feil eller ufullstendig adresse.

Ved forsinket leveranse, (uten at selger har opplyst om lengre leveransetid) bes kjøper ta kontakt med kontakt@veloura.no for avklaring.

Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, er i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive produkt(er) og leveringskostnad gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.

Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon.

Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen er mottatt. For at angreretten skal kunne være gjeldende må varen returneres i den stand kunden mottok, og innen rimelig tid. Kunden står ansvarlig for risikoen ved returtransport og må dekke eventuelle kostnader i forbindelse med returforsendelse.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig, og sendes til kontakt@veloura.no.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet.

Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Refusjon

Ved refusjon av beløp etter kansellering av en bestilling, eller ved å benytte angreretten, vil refundering av beløp først foretas når:

  • Beløpet er registrert på vår konto, eller
  • Produktet er mottatt i retur i den stand vi sendte varen

Om varen er utsendt og/eller levert vil fraktkostnad ikke bli refundert med mindre det er feil på produktet eller feil levert.

Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Betaling

Kjøpesummen kan etter kjøpers eget valg gjøres opp gjennom bank- eller kredittkort (Visa og Mastercard), Vipps, betalingsløsningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetaling.

Forbehold

Selger reserverer seg for skrivefeil og eventuelle prisforandringer. Vi har videre forbeholdt oss retten til å endre vilkårene på denne nettsiden. Bilder brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.